Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.08.2011 14:57 - Иванхоу
Автор: virtu Категория: Други   
Прочетен: 13794 Коментари: 29 Гласове:
25

Последна промяна: 11.08.2011 13:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Саксонецът Уилфред от Иванхоу намира една умираща Англия под тиранията на норманите и Жан Безземни.

Той се връща от Кръстоносен поход от Светите места.

Иска да се ожени за лейди Ровена .

image
Лишен е от наследство от баща си Седрик Ротерууд , защото е последвал в неговия похот към Светите Места един норман - крал Ричард Лъвското Сърце .
image

Третия Кръстоносен поход е завършил на 2 септември 1192 г. ,когато Ричард I и Саладин подписват договор .

Действието ни отвежда към 1192 година ,времето на противопоставянето между Сакси и Нормани ,победени и победители , говорещи различни езици.

По романа на сър Уолтър Скот /Валтер Шотландецът ,сэра Вальтера Скотта,написан през 1819 г.

image
 

http://www.online-literature.com/walter_scott/ivanhoe/

Поздрав за тези , които разбраха , че тук се преплитат много изкуства и много музи . 
На първо място е чудесният роман на сър Валтер Скот , който правдиво представя отминали времена. Единствено сменя името на Сердик със Седрик , но може да приеме , че това е техническа грешка , мисспелинг. 
На второ място е прекрасният филм с участието на Елизабет Тейлър и автентично предадените сцени. 
Баладите на Владимир Висоцки са приятно допълниние на руската трактовка на романа.
На някои им хареса рускинята във филма. Ами така е , всеки намира по нещо за себе си. 
Сър Валтер Скот навремето е написал романът , защото по негово време събитията в Англия са били аналогични. Не мисля , че аз написах за това , заради събитията в Лондон , защото целта ми беше друга. 
Да обърна внимание на името на имението на Сердик , защо е кръстено Иванхоу .Без да давам никакви заключения исках да поразсъждаваме защо флаговете на Плантажене толкова съвпадат , да не кажем са идентични със знамената на цар Иван Шишман. Защо различните народи транскрибират различно имената и кое е най-близко до първоизточника .
В търсенето на отговора , намерих толкова интересни неща , че си струваше труда !
Благодаря за вниманието !
 
Уилфред от Иванхоу /Wilfred of Ivanhoe ,Vilfredo di Ivanhoe,Айвънхоу, Айвенго/

 

Седрик Ротерууд ,Cedric of Rotherwood

Бащата на саксонецът се казва в същност  Cerdic , но Валтер Скот нарочно или по погрешка го променя на Седрик .

One inaccuracy in Ivanhoe created a new name in the English language: Cedric. The original Saxon name is Cerdic but Sir Walter mis-spelled it, the lasting effects of which are an example of metathesis. Satirist H. H. Munro commented, "It is not a name but a misspelling." 

 

 

крал Ричард Лъвското Сърце ,Richard I of England, Рикардо I ,Kцnigs Richard Lцwenherz, Richard Cœur de Lion /Ришар Кьор де Лион/,Король Ричард Львиное Сердце ,син е на краля на Англия Хенри II Плантагенет и неговата жена, херцогиня Елеонор Аквитанска.


 

Робин от Локсли ,Robin of Locksley/Hood/,Robin des Bois

Лейди Ровена ,Lady Rowena de Hargottstandstede

Третия Кръстоносен поход/Third Crusade, Terza Crociata,

Сакси и Нормани ,Angelsachsen und Normannen

Бриан де Буа Гилбер Brian de Bois-Guilbert

Режинал Фрон де Бьоф Reginald Front-de-Bœuf   

Хенри II Плантагенет (на английски Henry II Plantagenet ; френски : Henri II d"Angleterre) е първият английски крал от династията на Плантагенетите. Други титли: херцог на Нормандия (1150—1189), граф на Анжу, Тур и Мен (1151—1189),херцог на Аквитания (1152—1189), крал на Англия (1154—1189), суверен на Ирландия (1171—1175). Henry II (5 March 1133 – 6 July 1189) ruled as King of England (1154–1189), Count of Anjou,Count of Maine, Duke of Normandy, Duke of Aquitaine, Duke of Gascony, Count of Nantes, Lord of Ireland and, at various times, controlled parts of Wales, Scotland and western France. Henry, the great-grandson of William the Conqueror, was the first of the House of Plantagenet to rule England. image
Henrik II av England (fшdt 5. mars 1133, dшd 6. juli 1189) styrte som konge av England (1154–1189), greve av Anjou, hertug av Normandie, hertug av Aquitaine, hertug av Gascogne, greve av Nantes, lord av Irland og kontrollerte til ulike tider deler av Wales, Skottland og vestlige Frankrike. 
Henri II d"Angleterre (5 mars 1133 – 6 juillet 1189), comte d"Anjou, du Maine et deTouraine, duc de Normandie, roi d"Angleterre (1154-1189), dit parfois Henri Court-manteau а cause du vкtement court et pratique qu"il affectionnait. Il est le premier roi de la dynastie des Plantagenкts et de leur empire.   

 

IVANHOE
http://www.youtube.com/watch?v=d6Lfqesf7zk&feature=related
Robert Taylor - Ivanhoe (1952)
http://www.youtube.com/watch?v=maaKgL1OLKc&feature=related

Владимир Высоцкий - Баллада о борьбе - Айвенго
http://www.youtube.com/watch?v=s2A7Liu8_1g&feature=related


Высоцкий-Баллада о Любви-Айвенго

http://www.youtube.com/watch?v=KnewnLSIWpI&feature=related

 

 

 

 











Тагове:   иваное,   айвънхоу,


Гласувай:
25



Следващ постинг
Предишен постинг

1. helloworld - защото съм
10.08.2011 15:49
прекалено любопитно та влязох тук и хем четох хем слушах! :))))
цитирай
2. virtu - Много се радвам !
10.08.2011 15:57
Привет ! :))
цитирай
3. malchaniaotnadejda7 - Прекрасно е!
10.08.2011 16:34
Благодаря ти, Virtu!:)
цитирай
4. virtu - Благодаря , Наде !
10.08.2011 16:46
Исках да подбудя повече хора да прочетат книгата , защото си заслужава ! :))
цитирай
5. malchaniaotnadejda7 - :)
10.08.2011 17:17
Не се ли прочете на 17, просто няма смисъл!
цитирай
6. virtu - Мисля ,че бях на повече ,когато посегнах към нея.!
10.08.2011 17:38
Тогава я издадоха ! Не съжалявам за миговете с нея .
Надявам се и някои тийнейджерчета да погледнат насам , та може на някое да му просветне. Филмът не съм гледала , защото не си спомням да е прожектиран в България. А тогава ние си обикаляхме Европата като стой та гледай и де що имаше прожекции ги гледахме ! :)) Самоирония .
цитирай
7. germantiger - ...
10.08.2011 20:48
Айвънхоу като Иваное ;)
Оригинално :)
цитирай
8. malchaniaotnadejda7 - virtu - Мисля ,че бях на повече ,когато посегнах към нея.!
10.08.2011 21:03
virtu написа:
Тогава я издадоха ! Не съжалявам за миговете с нея .
Надявам се и някои тийнейджерчета да погледнат насам , та може на някое да му просветне. Филмът не съм гледала , защото не си спомням да е прожектиран в България. А тогава ние си обикаляхме Европата като стой та гледай и де що имаше прожекции ги гледахме ! :)) Самоирония .

Именно. Прочетох я след Томас Стърнз Елиът и въобще не ме впечатли! А е изключителна книга. Трябваше да е задължителна в летния прочит на книги от училище. Например, редом с "Бялата ръкавица" от Майн Рид... Това имам предвид. Благодаря ти за настроението!
цитирай
9. shtaparov - Въпрос на транскрипция
10.08.2011 21:48
На нас ни представяха филма под името "Айвънхоу",но Вашата транскрипция съвсем не е погрешна от гледна точка на "Анализа"!
цитирай
10. virtu - Радвам се , че ме разбра ! Освен това французите упорито викат във филма Иваное`, знам ли как са говорили през 1192 година Ангелсаксите ,Angelsachsen
10.08.2011 22:08
germantiger написа:
Айвънхоу като Иваное ;)
Оригинално :)


Прават ли ти впечатление флаговете на Ришар и Плантаганетите?
цитирай
11. virtu - Първите книги остоват завинаги в съзнанието ! :))
10.08.2011 22:10
malchaniaotnadejda7 написа:
virtu написа:
Тогава я издадоха ! Не съжалявам за миговете с нея .
Надявам се и някои тийнейджерчета да погледнат насам , та може на някое да му просветне. Филмът не съм гледала , защото не си спомням да е прожектиран в България. А тогава ние си обикаляхме Европата като стой та гледай и де що имаше прожекции ги гледахме ! :)) Самоирония .

Именно. Прочетох я след Томас Стърнз Елиът и въобще не ме впечатли! А е изключителна книга. Трябваше да е задължителна в летния прочит на книги от училище. Например, редом с "Бялата ръкавица" от Майн Рид... Това имам предвид. Благодаря ти за настроението!

цитирай
12. virtu - Щапаров , дадох възможно най-много варианти , за да се види ,че всичко е относително !
10.08.2011 22:22
shtaparov написа:
На нас ни представяха филма под името "Айвънхоу",но Вашата транскрипция съвсем не е погрешна от гледна точка на "Анализа"!


Все пак смятам ,че Ангелсаксените , какъвто е Вилфред са говорили по-скоро провансалски от този век . Още когато прочетох книгата ми направи впечатление разминаването между заглавието на латиница и транскрипцията . Но тогава нямах смелостта да изкажа своето предположение.
А флаговете? Красота ! Знаеш какво имам в предвид !
цитирай
13. phoenix2000 - Балада о любви
11.08.2011 01:08
Рускините винаги гледат право в очите, не знам защо :)))
цитирай
14. virtu - Нямам личен опит ! Ха ха !
11.08.2011 10:17
Изпълнението на Висоцки е върхът ! :))
цитирай
15. malchaniaotnadejda7 - :) Хоу, Virtu!
11.08.2011 10:55
Всичко това е чудесно - и Ейвън и Айвън и старобългарското Хоу!:)))
НО не мога да видя флага и гербовете на нормандеца! На Ричард, има в предвид.:)))Направи нещо, мооолЯ те!:)
цитирай
16. allbi - мии
11.08.2011 11:11
сега аз какво да кажа тук
бая инфо си подал за смилане

ако ми хрумне нещо по-така може да се върна...
добре, че в междублоговото пространство не вали
та да щъкаме спокойно :)
цитирай
17. virtu - Наденце ! Добре си разбрала , че тук се смесват много изкуства и много музи .
11.08.2011 11:36
Първо е историческото произведение на един превъзходен писател сър Уолтър Скот . Второ: един чудесен филм с Елизабет Тейлър . Трето: руската версия с баладите на Висоцки .
Наблегнах на името на имението , откъдето произлиза главния герой , за да се види , че има и друг поглед . Със сигурност е Хоу и със сигурност е Иван . Но веднага щяха да ме нападнат , че прокарвам идеята за разпространението ни из цяла Европа и то като благородници - рицари , присъединили се към крал Ришар Лъвското сърце .
Понеже съм съгласна с теб , променям си заглавието ! Йес !
Наде , тези флагове намерих в нета за династията на Плантаганетите , а те са норманите , защото постоянно си джиткат отсам и оттатък Ла Манша , демек Английския канал.
А тези флагове подозрително приличат на знамената на цар Иван Шишман .
Това намерих за сега в нета. Ако не са верни , да тежи на съвестта на Wiki -то. Аз нямам огромна библиотека от древни книги в къщи за да правя сравнение. Но ако някой има друго намерено , ще се радвам да го публикува . За да поразсъждаваме .Записах имената на главните герои , за да се види , че всеки народ си ги транскрибира както му е угодно. А кое е правилното - тук можем да поговорим .
Със сигурност Ричард е Ришар , а Брайън е Бриян , а пък онзи Режинал Фрон де Бьоф / биволско чело /, хе хе - името му го описва прекрасно.
Ето още теми за размисъл : като се срещнали двете култури на Британските острови са обединили думите си /никой не е изместил другия /.
Така сега англичаните имат думи и от двата езика , но с различен нюанс .
Трябва да намеря , къде го прочетох.
А ето за Валтер Скот
http://fr.wikipedia.org/wiki/Walter_Scott
http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Scott
http://it.wikipedia.org/wiki/Ivanhoe_(romanzo)
А пък българското вики е мъниче , ха ха
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BE%D0%BB%D1%82%D1%8A%D1%80_%D0%A1%D0%BA%D0%BE%D1%82
цитирай
18. malchaniaotnadejda7 - Много ти благодаря, Virtu! Задължаваш ме с този жест.:)
11.08.2011 12:21
Аз се шегувах, разбира се. Нямам твоите енциклопедични познания, но когато бях за кратко по тези земи, се почувствах на моменти така добре, сякаш попаднах в някаква далечна родина. Отечество... Въздухът! Въздухът беше друг.:) Това е смешно, разбира се и типично за младостта. Но, ако трябва да си купя къща и да напусна България, ако нямам капка избор, ще избера земите на херцога на Нормандия, Уилям.:) Благодаря ти!
цитирай
19. virtu - Наде , и аз нямам енциклопедични познания , но търся . И какви интересни неща намирам . А ти за Нормандия ли говориш или за островите?
11.08.2011 12:48
malchaniaotnadejda7 написа:
Аз се шегувах, разбира се. Нямам твоите енциклопедични познания, но когато бях за кратко по тези земи, се почувствах на моменти така добре, сякаш попаднах в някаква далечна родина. Отечество... Въздухът! Въздухът беше друг.:) Това е смешно, разбира се и типично за младостта. Но, ако трябва да си купя къща и да напусна България, ако нямам капка избор, ще избера земите на херцога на Нормандия, Уилям.:) Благодаря ти!

цитирай
20. virtu - Алби , аз продължавам да търся . И какво открих ! Саксите са имали име Сердик , а не Седрик !
11.08.2011 12:54
allbi написа:
сега аз какво да кажа тук
бая инфо си подал за смилане

ако ми хрумне нещо по-така може да се върна...
добре, че в междублоговото пространство не вали
та да щъкаме спокойно :)

цитирай
21. germantiger - ... ;)
11.08.2011 13:14
Герба с трите лъва, няма общо всъщност с лъвове!

Малко хора знаят, че заповедта към художника от Едуард е била да нарисува три леопарда, но тъй-като средновековния творец леопарди не е виждал, ги е изобразил като лъвове - това е комична грешка, но е исторически факт, просто в БГ не се знае, а про по и малко англичани са осведомени за което ;) Та герба на хомосексуалния Ришар кер де Леон или иначе казано Ричи Лъвското сърце НЯМА общо по смисъл с фанагориански бггерб.

Второ за езиците грешиш.
Староанглийския е бил почти неразличим от старогермански казват специзлистите в 90% от лексиката си, след време обаче придобива други казват към 70% лексика от френски.
Днес английския език е в ГЕРМАНСКАТА езикова група и с право, защото основните думи за Бог, баща, майка, сестра, брат, въобще семейната общност и утвърждаващото "Да" са да ги наречем германски. Това показва какво на човека е близко и "неналожимо" от господаря-норман. То всъщност и нордмените или норманите са също "пофренчени" скадинавци поне част от тях, разбира се дошлите с Уилям/Вил(х)елм Завоевателя не са били само нормани, въобще хората на бастарда Бил също са бил пъстър микс вероятно.
цитирай
22. virtu - Германтигър ,
11.08.2011 13:49
Сигурно е така за леопардите .
Но за езиците на съм на същото мнение. Преди да преминат канала , АнгелСаксите , там вече са живяли ибери , брити ,келти , пикти . Самият Валтер е Шотландец . Като се вземе в предвид ,че там е имало и римляни , които са въвели латинския , а и самият свети Патрик е бил Патриции , дете на римляните .Норманите пък кой знае защо са проговорили провансалски в Нормандия. Дали са били забравили вече своя норвежки? АнгелСаксите , юти и умбри в НордУмбрия приемаме , че са говорили немски.
Нека да преброим езиците : келтски , латински , провансалски , норвежки , германски от тогавашната епоха . Аз не се наемам да твърдя колко процента се е използвал всеки език.
Аз стигам до идеята , че е било голяма мешавица и всеки език е оставил своите думи , като само се е променил нюанса на тяхното значение.
Само не мога да проумея защо саксът Вилфред и баща му Сердик живеят в замък , които се нарича Иванхоу. Ако можеш да ми обясниш , ще се радвам ! :))
цитирай
23. germantiger - ...
11.08.2011 14:01
За микса от езици съм напълно съгласен, споменах какво казват специалистите за процентите, без да хващам вяра безкритично.

Факт е обаче, че английския е в германската езикова група, а про по в българския има дори германски думи, а в славянските езици има думи от германски за повече от един недебел да го нарека речник - за това има изследвания, както и за влиянието на славянските езици в германски.

Всички езици си взаимодействат и е нормално да обменят помежду си "какво ли не", иначе норманите не са били само норвежци, викинги/варяги/нордмени е имало от къде ли не - Норвегия, Швеция и ДАНИЯ независимо, че тя не е на Скандполуострова.

За замъка Айвънхоу, за Уилфред както го е изговарял Уолтър - създателя му всъщност трябва да попиташ ;) иначе аз мога да питам защо Улрика не е Улрике, но това е детайл. Поне стиховете за Хорст и Хенгист не будят съмнение, Уолтър знаем се е стремял да създава романите си след сериозни както казва той проучвания.

За "топонимите" и имената в романите му трябва да "попиташ" негови биографи и изследователи - убеден съм подобна литература върху твиорчеството на Уолтър има много в англо-езичния свят да го наречем - аз не съм спец по английска литература, независимо, че съм чел много такава и то с удоволствие.
цитирай
24. malchaniaotnadejda7 - virtu - Наде , и аз нямам енциклопедични познания , но търся . И какви интересни неща намирам . А ти за Нормандия ли говориш или за островите?
11.08.2011 14:05
virtu написа:
malchaniaotnadejda7 написа:
Аз се шегувах, разбира се. Нямам твоите енциклопедични познания, но когато бях за кратко по тези земи, се почувствах на моменти така добре, сякаш попаднах в някаква далечна родина. Отечество... Въздухът! Въздухът беше друг.:) Това е смешно, разбира се и типично за младостта. Но, ако трябва да си купя къща и да напусна България, ако нямам капка избор, ще избера земите на херцога на Нормандия, Уилям.:) Благодаря ти!


За земите на херцог Уилям Нормандски! :) Нормандия... Е, обичам и островите. Уилям винаги е твърдял, че той е законният крал на Англия, макар и незаконнороден син на нормандския херцог. Ако не греша след него, всеки английски монарх е смятан за негов пряк потомък по права линия. За мен, Уилям Завоевателят е най-забележителният английски крал, самият той не е англичанин, а французин. Роден е във Франция, умира във Франция, изживява там почти целия си живот и говори само френски.:) Твърдят, че бил неграмотен. Дълбоко се съмнявам. 10 века след него, след коронясването му в Лондон, Англия е недостъпна. Дали един неграмотен мъж би постигнал това?:) Да, добре го каза. "Тук се смеснат много изкуства и много музи". Чудесен постинг, виж, къде ни върна...

цитирай
25. virtu - Германтигър ,
11.08.2011 14:41
ето затова исках да поговорим ! Сигурен ли си , че шотландците през 1819 са произнасяли Уилфред и Уолтър ? Като се има в предвид , че Уолтер е Скот Scott.
Знам , че Курт е бил крал на четири царства : Англия , Норвегия , Дания и Швеция. :))
Знам , че са търсени общи думи между германския и българския , но начинанието е забравено поради конюнктурни съображения. Не коментирам кое племе на кого е влияло. Може да е било и в двете посоки.
Интересувам се от топонимията , защото там е закодирана древната история .
И колкото повече задълбавам , толкова по-интересно става ! И за Ришар Английски и за Филип Френски с тяхната дружба , коята е много тясна !
И как от Плантажене тръгва 100 годишната война 1337г ! Има много материал за обработване. С немския не се справям , затова ще ми е интересно всичко , което напишеш , защото ще е ново ! И как имената преминават от един език в друг и как се променя произношението . А най-интересно е от къде тръгва !
цитирай
26. virtu - Ах , Норманди` ! Никога не съм била там !
11.08.2011 15:07
На брега на океана. Ще се радвам , ако напишеш нещо за Нормандия , макар и само за мен ! :))
цитирай
27. malchaniaotnadejda7 - :)
11.08.2011 16:12
Добре, Virtu ! Непременно ще напиша за Нормандия. Един ден...:)
цитирай
28. demonwind - 26. virtu
20.09.2011 14:13
Щом не си била там, веднага те "пращам", макар и със скромен материал ;)
http://demonwind.blog.bg/turizam/2010/07/12/jega-jega-v-centyra-na-evropata-jega.575807

Поздрави! :)))
цитирай
29. virtu - Благодаря , благодаря !
04.10.2011 17:44
Не съм очаквала такава разходка днес !
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: virtu
Категория: Тя и той
Прочетен: 1942173
Постинги: 1141
Коментари: 1583
Гласове: 9345
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930